I knit, therefore I exist.                                      Home   Patterns   Blog

måndag 23 januari 2012

Framsteg – Progress

Det går framåt med mössor, kragar och vantar. Och tur är väl det, nu när det har kommit snö.
Hats, cowls and mitts are progressing. Good thing, now that we have had some snow.


Mössan från föregående inlägg har fått sällskap.
The hat from the previous post has gotten some company.

Vantarna är klara, och jag lyckades klämma ut en krage av de sista resterna av garnet. Jag hade fem nystan, 250 g, av Stoff & Stil's Merino Wool, och jag har bara ett par meter kvar. Garnet är väldigt mjukt och skönt, men som all (?) merino, så växer det i tvätten, så jag har medvetet stickat aningen smått. Efter blockning blev det perfekt.

Jag gillar verkligen färgerna, men en stor nackdel är att färgrapporten är längre än ett 50 g nystan. Det betyder att jag har fått nysta om, klippa och mönsterpassa för att få det så här fint.

Jag har ett problem dock, vad skall det här setet heta? Det står helt still i skallen.

The mitts are finished, and I managed to squeeze out a small cowl from the last remnants of the yarn. I had five skeins, 250 g, of Merino Wool from Stoff & Stil, and I only have a few meters left. The yarn is very nice and soft, but like all (?) merino, it grows in the wash, so I have knit a bit small on purpose. After blocking, they fit perfectly.

I really like the colours, but it is a great disadvantage that the colour report is longer than a 50 g skein. This means that I have had to rewind and cut  a lot, in order to get the colours in sequence.

I have a problem though, what should this set be called? My brain is at a complete standstill.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar