I knit, therefore I exist.                                      Home   Patterns   Blog

måndag 30 januari 2012

Tulipanaros – Tulip rose

Den minnesgode vet att jag fick med mig silkegarn när jag träffade Anna från Sjöalyckans silke på Glimåkramässan. Av det gröna blev det Tulipanaros.
Those with a good memory might know that I got some silk yarn when I met Anna from Sjöalyckans silke at Glimåkra. The green resulted in Tulipanaros.

Jag hade redan stickat en prototyp i vitt, men jag tyckte att den var lite tråkig, jag ville gärna ha lite färg för mönsterfotona. Prototypen fick Anna att visa på mässor. Såå tråkig kan den ju knappast ha varit, för en svensk tidning fick syn på den. Jag kommer att berätta mer om det när det närmar sig.
I had already made a prototype in white, but I thought it a bit boring, I preferred some colour for the pattern photographs. Anna got to keep the prototype, to show at fairs. Weell, it can't have been that boring, because it caught the eye of a swedish magazine. I will tell you more about it later.

Garnet här är rent silke, Sjöalyckans Schappesilke 5/2, 250 m/100 g. De vridna maskorna i mönstret fångar silkets glans på ett bra sätt. En mjuk, lyxig mössa att ha till våren. Eller kanske redan nu. Silke är roligt på det viset att det är värmer när det är kallt, och är svalt när det är varmt.
The yarn here is pure silk,  Sjöalyckans Schappesilke 5/2, 250 m/100 g. The twisted stitches are doing a good job of catching the sheen of the silk. A soft, luxurious beret for spring. Or maybe right now. Silk is funny in that way, it is warm at cold temperatures, but cool when it is hot.

Tulipanaros finns nu till salu på Ravelry. Du kan också köpa den här på siten, du behöver varken vara medlem på Ravelry eller ha Paypal, vanligt kreditkort fungerar.
Tulipanaros is now for sale at Ravelry. You can also purchase the pattern here on this site, you don't need to be a Ravelry member or have a Paypal account, an ordinary debit card will do.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar