I knit, therefore I exist.                                      Home   Patterns   Blog

torsdag 3 februari 2011

Detaljer...

Min kära stickgrupp blev aldeles till sig över senaste garnfyndet på Netto, så till den milda grad att jag tror att vi har länsat nästintill varje Nettobutik i Skåne, samt bytt med varandra när vi inte har fått fatt på rätt färg. Se bara här.

Själv lade jag beslag på ett försvarligt antal nystan av denna färg. Jag tänkte göra mig en, spetskofta, Myrtle. Men som vanligt räknar jag om den för att få den lite mer figurformad. Vi får väl se om det lyckas.

Efter att för en gångs skull ha stickat provlapp, satte jag igång. Men jag kunde inte skaka av mig en vag känsla av att något var fel. Till slut kom jag på det. Det är fel på färgordningen! Inte tillräckligt av de kraftiga färgerna nedtill för att kanten skall få tyngd. Det känns som om den svävar i luften, om någon förstår mig.


Det blev till att rota igenom alla nystan, men inget av dem började på rätt ställe. Utom ett – provlappens nystan. Så fastän jag hade varit så duktig och till och med blockat min provlapp, så finns det inget bevis för det nu. Det var bara att riva upp. Och börja om. Men jag är mycket mer nöjd nu, nu finns "tyngden" där. Hur var det nu, jag är inte petig, eller hur?


In other news, första paret sockar av garnet från stoff och stil är klara!

Väldigt trevlig randning på det blå garnet tycker jag.


Men hu vad det färgar av sig när man stickar! Jag skall se hur det uppför sig efter tvätt och användning, återkommer med recension.

2 kommentarer:

  1. Ja det var nog det värsta jag har sett. Har aldrig varit med om något liknande, ens av de garner jag själv färgat och kanske inte "fäst" ordentligt!

    Ska bli spännande att se hur Myrtle utvecklas.

    SvaraRadera
  2. Ja när färgen väl satt på händerna, då satt den fast! Går inte att skrubba av.

    SvaraRadera