I knit, therefore I exist.                                      Home   Patterns   Blog

tisdag 25 januari 2011

Garnrecension – Lidl Sirmione

Betyg: 4 (ganska bra)

Har Lidl garn? Jo faktiskt, lite då och då. Ofta acryl, vilket inte intresserar mig, men ibland riktigt bra garner. Som det här strumpgarnet.

Jag köpte rött och blått, men det har funnits i svart/grönt, brunt och svartmönstrat. Garnet är 75% ull och 25% polyamid, som strumpgarner brukar vara. Nystanen är på 50 gram, och har sålts i fyr-pack. Jag minns inte priset, men det var väldigt billigt per nystan. Det står ingen löplängd, men jag skulle gissa på 210 meter/50 gram, det räcker i alla fall lika bra som strumpgarner brukar.

Garnet är ganska tunt, jag stickar det helst med 1,5 eller 1,75 mm stickor, och får då mellan 10 och 11 maskor per tum (2,5 cm – det känns ganska dumt att mäta per 10 cm på strumpor, de är ju inte så stora.) Det kan kännas lite strävt när man stickar, men efter första tvätten blir det mjukt och bra.

Det står inte Superwash på etiketten, men väl att man kan tvätta i 40 grader, och på denna sorten stämmer det faktiskt. Lidl har haft andra garner med samma märkning som filtar något oerhört.


Däremot bleks färgerna – åtminstone på det blå garnet. Det röda däremot har klarat sig fint. Både de blå och de röda sockorna är omkring ett år gamla, väl använda och tvättade åtskilliga gånger. De luddar inte, noppar inte, och visar inga tecken på slitage än. Med tanke på priset så tycker jag att garnet får mer än godkänt. Till vardagssockor duger det bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar