I knit, therefore I exist.                                      Home   Patterns   Blog

onsdag 31 oktober 2012

En stickande förmoder – A knitting ancestor

Jag hittade en tavla på loppis häromdagen, och tyckte att den kunde passa in bra i min arbetshörna.
I found a painting at a thrift store the other day, and thought it could fit in well in my work-corner.

En stickande dalkulla, det måste väl vara Zorn? Nix pix, min okunnighet om svenska konstnärer från slutet av artonhundratalet är enorm. Konstnären heter Johan Fredrik Höckert, tavlan heter Rättvikskulla vid spiseln, målad 1862. Ja det är naturligtvis inte originalet, det är en reproduktion från 1946. Höckert var en kändis i sina dagar, bl a rektor för Konstfack från 1864 till sin död.
A knitting girl from the region of Dalarna, it must be Zorn, right? But no, my ignorance of swedish painters from the end of the nineteenth century is enormous. The artist is Johan Fredrik Höckert, and the title of the painting could be translated to "Girl from Rättvik by the stove", painted in 1862. Well, it is not the original of course, it is a reproduction from 1946. Höckert was quite well known in his day, he was among other things the headmaster of the swedish academy of arts from 1864 to his death.

Men visst har Zorn målat en stickande dalkulla han med! Den här bilden har jag dock hittat på Wikipedia.
But Zorn has of course painted a knitting girl from Dalarna too! This is an image I found on Wikipedia.

Visst pryder den sin plats ovanför mitt röriga skrivbord. Om jag någon gång tvivlar på vad jag håller på med, kan jag titta upp och känna att jag är en del av en lång hantverkstradition.
I think it fits in rather nicely above my disorganized desk. And if I sometimes doubt in myself and what I'm doing, I can look up and feel that I am a part of a long tradition of crafting.

1 kommentar:

  1. Den bilden var ju helt underbar! Vilket fynd!

    Ha det gott/Blenda

    SvaraRadera